Dari

Tidak transitif: Adik lelaki saya suka bermain dari pagi hingga malam.

Transitif: Kawan saya suka mengumpul setem dari banyak negara.

Ke

Tidak transitif: Keluarga saya memandu ke Johor  tiap-tiap tahun baru cina.

Transitif: Mereka menyampaikan makanan ke rumah datuk setiap hari.

Utara

Tidak transitif: Bapa saya suka memancing di kolam air Seletar di utara Singapura.

Transitif: Kami akan mendayung sampan ke Johor Bahru di utara Singapura.

Selatan

Tidak transitif: Keluarga saya suka berkelah di Pulau Sentosa di  selatan Singapura.

Transitif: Kakak saya akan melukis pemandangan di Mount Faber di selatan Singapura.

Timur

Tidak transitif: Saya selalu berenang di Kompleks Renang Tampines timur Singapura.

Transitif: awak boleh menunggang kuda di taman Pasir Ris di timur Singapura.

Barat

Tidak Transitif: Abang saya boleh berlari dari timur Singapura ke barat Singapura.

Transitif: Mereka hendak menonton wayang di Jurong Point di barat Singapura.