Merokok – berasap

Batuk – batuk

Berjumpa – temasya

Memandang – melihat

Menjadi – menggejala

Berdebar-debar – berdenyut – denyut

Mendapat – menyambut

Menjalani – mengalami

 

Nenek saya ialah perokok kerana itu dia meninggal dunia pada enam tahun lalu.

Abang saya sangat letih hari ini kerana dia batuk sepanjang malam.

Kakak saya tidak suka pulang ke rumah pada waktu malam kerana dia ada perjumpaan dengan hantu.

Keluarga saya hendak pelancong di Korea kerana pemandangan sangat cantik.

Saya berjumpa kawan-kawan saya berbual-bual tentang kejadian kami pada masa cuti.

Sebelum pertandingannya, debarnya menjadi lebih cepat.

Kami boleh menulis pendapat kami di blog.

Kawan saya akan bermula perjalanannya hair esok.

 

Mengapa suara perokok menjadi serak?

Suara perokok menjadi serak kerana dia batuk lagi.

Mengapa isteri perokok berasa bimbang?

Isteri perokok berasa bimbang kerana batuk perokok semakin berat dan suaranya pun serak-serak.

Perokok buat apa di luar klinik sebelum berjumpa dengan doktor?

Perokok memandang poster-poster dan gambar-gambar di dinding klinik sebelum berjumpa dengan doctor.

Bagaimana kita tahu perokok berasa takut di klinik?

Kita tahu perokok berasa takut di klinik kerana jantungnya mula berdebar-debar

Apa kata doktor kepada perokok selepas pemeriksaan?

Doktor kata perokok mungkin mendapat penyakit barah kerongkong, mesti pergi ke hospital untuk menjalani pemeriksaan dan rawatan lanjut.